- علی بیات موحد، مبتکر روش های نوین محاسبات ذهنی گفت: مدیریت ذهن این توانایی را به ما می دهد که علاوه بر آیات قرآن، اشعار شاعران به نام ایران زمین و هر کتاب دیگری را نیز حفظ کنیم.
تبیان به نقل از گزارش خبرگزاری مهر، علی بیات موحد، مبتکر روش های نوین محاسبات ذهنی و سوپر مغز ایرانی با حضور در بخش نشر مکتوب نمایشگاه قرآن در گفت و گو با ستاد خبری بیست و چهارمین نمایشگاه بین المللی قرآن کریم گفت: اعداد ریاضی بهترین وسیله برای ارتباط با جهان بیرون مغز است و همیشه وقتی کنار هم قرار می گیرند معنا پیدا می کنند و این جذابیت اعداد است که تمامی کارها بر پایه اعداد انجام می شود.
وی با بیان اینکه با مدیریت ذهن می توان حافظ کل قرآن شد، افزود: به وسیله اعداد ریاضی و با کد بندی آیات قرآن می توان همه چیز را حفظ کرد.
وی با بیان اینکه با روش مدیریت ذهن توانسته است ٣٠ هزار بیت شعر از حافظ و سعدی حفظ کند، تصریح کرد: به وسیله مدیریت ذهن می توان علاوه بر آیات قرآن، اشعار شاعران به نام ایران زمین و سایر کتاب های دیگر را نیز حفظ کرد.
بیات موحد اظهار داشت: در مدیریت ذهن ابتدا تمامی آیات به صورت تصویری در ذهن کد بندی می شود و همه چیز در ذهن شکل می گیرد؛ در این زمان است که همه چیز در مغز برای ماندگاری در حافظه بلند مدت آدرس دهی شده است.
وی گفت: از طریق شماره خط+شماره آیه+شماره سوره+شماره صفحه+شماره جزء که فرمول کد بندی آیات قرآن در ذهن است، می توان به روش محاسبه ذهن و تقویت حافظه کاربردی در کمترین زمان ممکن آیات قرآن را به خاطر سپرد.
این مبتکر روش های نوین محاسبات ذهنی، گفت: آیات بسیاری در قرآن داریم که شروع آنها با آیه (یا ایها الذین آمنو) است؛ با فایل بندی اول آیات می توان آیات را از یکدیگر تفکیک کرد و سپس از طریق کد بندی؛ آیات را در حافظه بلند مدت به خاطر سپرد.
لازم به ذکر است، کتاب "سرعت انتقال محاسبات ذهنی کاربردی" تألیف "علی بیات موحد"، مبتکر روش های نوین محاسباتی ذهنی در بخش نشر مکتوب بیست چهارمین نمایشگاه بین المللی قرآن کریم برای علاقمندان عرضه شده است.
بیست و چهارمین نمایشگاه بین المللی قرآن کریم با شعار «به سوی فهم قرآن» از ٢٤ خرداد ماه تا ٨ تیر ماه مصادف با ٧ تا ٢٢ ماه مبارک رمضان به مدت ١٦ روز در مصلی بزرگ حضرت امام خمینی (ره) از ساعت ١٨ الی ٢٣:٣٠ برگزار می شود.---------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------
خاطره دیدار حافظ قرآن با آیة الله بهجت(ره)
خاطره دیدار حافظ قرآن سید محمدحسین طباطبایی با آیة الله بهجت
آیت
الله بهجت در دیدار با حافظ قرآن، محمدحسین طباطبایی به همراه پدرش، خطاب
به پدر محمدحسین فرمود: من فقط خواهشی که از شما دارم این است که از اعتدال
خارج نشوید. خود او و همچنین شما تحمیلاتی بر ایشان وارد نکنید. مثلا ً
نگویید حالا که قرآن را حفظ کرده، نهج البلاغه و یا صحیفه سجادیه را هم حفظ
کند. تکلف زیاد نباشد. کارشان آسان باشد، ضمناً مسافرت زیاد برود.
یژگیهای قرآن و سفارشهای پیوستهی پیامبر اسلام ـ صلی اللّه علیه و آله ـ دربارهی آن سبب شد تا این کتاب در سراسر زندگی مردم راه یابد و همه چیز مسلمانان گردد؛ به ویژه آن که مۆمنان آن روزگار جز قرآن کتابی نداشتند و تلاوت، حفظ تعلیم و تعلم به آن اختصاص داشت. حفظ قرآن همواره، به عنوان یک سنت و عبادت بزرگ، در میان مسلمانان مطرح بود و حتی پس از پدید آمدن صنعت چاپ نیز موقعیت خود را حفظ کرد.
معصومان ـ علیهم السلام ـ در این باره سخنان بسیار دارند و در موارد مختلف به فراخور آگاهی و ایمان مخاطبانشان به آن اشاره کردهاند.
گفتار پیشوایان دین نشان میدهد حفظ قرآن چنان اهمیت دارد که بسیاری از مقامهای معنوی جز به یاری آن به دست نمیآید.
بخشی از این مقامها عبارت است از:
همنشینی با فرشتگان
امام صادق ـ علیه السلام ـ میفرماید: «الْحافِظُ لِلْقُرْءانِ الْعامِلُ بِهِ مَعَ السَّفَرَةِ الْکِرامِ الْبَرَرَةِ.»[اصول کافی، ج 4، ص 405] حافظ قرآنی که به آن عمل کند، با فرشتگان پیغامبر و نیک رفتار همنشین خواهد شد.
گروهی این روایت را ذیل آیهی «بِأَیْدی سَفرَةٍ. کِرامٍِ بَرَرَةٍ.»[عبس 80: 15 و 16] سخن امام صادق ـ علیه السلام ـ بر همراهی و همنشینی حافظان و مفسران با سفیران گواهی میدهد. بیتردید وقتی دانشمندان و حافظان قرآن کاری شبیه فرشتگان و حاملان وحی انجام میدهند، با آنها در یک جایگاه و رتبه قرار میگیرند.
ایمنی از عذاب الهی
امیر مۆمنان ـ علیه السلام ـ میفرماید: «اِقْرَۆُو الْقُرْآنَ وَ اسْتَظهِروُهُ فَاِنَّ اللهَ تَعالَی لایُعَذِّبُ قَلْباً وَعَیَ الْقُرْآنَ.»[بحارالانوار، ج 92، ص 19] قرآن تلاوت کنید و آنرا به خاطر سپارید؛ زیرا خداوند متعال دلی که قرآن در آن باشد عذاب نمیکند.
حفظ قرآن مجید و انس با آن، انسان را در مسیر عمل به وحی و بهره جستن از معارف آن قرار میدهد و در نتیجه از آتش دوزخ مصون میدارد.
پیامبر اکرم ـ صلی اللّه علیه و آله ـ میفرماید: «لَوْکانَ الْقُرآنُ فی اِهابٍ ما مَسَتْهُ النَّارُ.»[مجمع البیان، ج 1، ص 45] اگر قرآن در پوستی باشد، آتش بدان نخواهد رسید.
مشمول آمرزش الهی
رسول خدا ـ صلی اللّه علیه و آله ـ فرمود: «مَنْ قَرَءَ الْقَرآنَ عَنْ حِفْظِهِ ثُمَّ ظّنَّ اَنَّ اللهَ تَعالی لایَغْفِرُهُ فَهُوَ مِمَّنِ اسْتَهْزَءَ بِآیاتِ اللهِ.»[مستدرک الوسائل، ج 4، ص 269] کسی که قرآن را از حفظ بخواند و گمان کند خدای تعالی او را نمیآمرزد، در شمار کسانی که آیات الهی را به تمسخر گرفتهاند، جای دارد.
درجات بهشت به تعدد آیههای قرآن است. چون صاحب قرآن داخل بهشت شود، به وی میگویند بخوان و بالا رو که هر آیه ای را درجه ای است. پس برتر از درجهی حافظ قرآن درجه ای نیست.
پذیرفته شدن شفاعت
رسول خدا ـ صلی اللّه علیه و آله ـ فرمود: «مَنْ قَرَءَ الْقُرآنَ حَتّی یَسْتَظْهِرَهُ وَ یَحْفَظَهُ اَدْخَلَهُ اللهُ الْجَنَّةَ وَ شَفَعَّهُ فی عَشْرَةٍ مِنْ أَهْلِ بَیْتِهِ کُلِّهِمْ قَدْ وَجَبَبَتْ لَهُمُ النّارُ.»[مجمع البیان، ج 1، ص 45] هرکه (آن قدر) قرآن بخواند تا حفظ شود، خداوند او را به بهشت داخل خواهد کرد و شفاعتش را دربارهی ده تن از خانوادهاش ـ که آتش بر آنها واجب شده، میپذیرد.
آری، قرآن در حق مۆمنان شفاعت میکند و آنان را به بهشت رهنمون میشود؛[بحار، ج 92، ص 20 ] حافظ و حامل قرآن نیز چون قرآن توان شفاعت دارد. البته شفاعت حافظان با قرآن تفاوت دارد. شفاعت قرآن فراگیر است؛ ولی شفاعت حافظ قرآن محدود بوده، تنها دربارهی خانوادهاش و آن هم به تعداد انگشتان دست پذیرفته میشود.